HAWAII

Honolulu

Redan vid ankomsten på flygplatsen, denna tidiga vårmorgon, märkte vi att detta var det berömda USA. Folk uppträdde med en pondus och självsäkerhet som vi hade saknat tidigare under resan. Passen blev kollade och en vänlig dam varnade oss för kriminaliteten som fanns på många platser. Nu startade jakten på ett någorlunda billigt hotell att bo på. Här finns ju inga billiga hostels som det gör i övriga världen utan vanliga fullstora hotell och att bo på dessa kostar bra mycket mer än de 125 sek som vi var vana att betala för en natt för två personer i ett twinroom.

Honolulu och Waikiki Beach

Från flygplatsen ringde vi till några hotell och till slut bestämde vi oss för Aston Hotell och ett rum för (trodde vi) 50 dollar. En free shuttlebus tog oss dit men här kunde vi bara konstatera att ett misstag hade begåtts. Det var ett mycket fint hotell och en natt kostade drygt 1000 sek. Receptionisten hjälpte oss att leta vidare och efter att ha besökt ett helflummigt backpacker-hostel i centrala Honolulu, där de flesta verkade springa omkring höga av brass, hittade vi ett jättefint rum på Waikiki Grand Hotell. Rummet, som låg på 7:e våningen kostade 45 USD per natt och hade två breda sängar, fräsch toa med dusch, ett litet kök, stor färg-TV och en utsikt över stranden och havet. Vi installerade oss och gick sedan iväg till Mc`Donalds där vi åt varsin Quarter Pound Cheese för 99 cent styck. Sedan sov till 19 och resten av kvällen fick TV:n göra sin uppgift.

Nästa morgon vaknade vi i de stora sängarna efter en god natts sömn. Det var ganska skönt att komma från Fiji till civilisationen på Hawaii och USA med lite mer västerländsk standard och kultur. Honolulu var verkligen en livlig stad med människor från världens alla hörn men självklart mest från USA:s fastland. Japaner fanns det mycket gott om och det verkade stundtals som om vi var i en japansk stad. Hotellet som vi bodde på låg bara 100 meter från den långa och berömda stranden Waikiki Beach som var full av badsugna turister. Vädret var bra och luften varm.

Den i efterhand utbyggda delen av Pearl Harbour

Monumentet ovanför det största av skeppen, USS Arizona

Dagen ägnades åt att utföra alla möjliga ärenden såsom att ringa till Quantas och boka flyg till San Fransisco men även hem till Sverige och pappa Erik, betala 3 nätter i förskott för rummet och titta runt lite i affärerna. Jag hade ju planerat att köpa nya golfklubbor och nu kunde jag äntligen börja titta efter dem. Men detta var kanske inte rätta stället att leta efter de låga priserna så det blev bara sporadiskt. Återigen åt vi lunch på McDonalds och på eftermiddagen gick vi ner på stranden. Här träffade vi två amerikanskor och en amerikan från fastlandet som var på semester. Med sig hade de sitt lilla husdjur, en ödla. De berättade om USA och vi om Sverige men tråkigast var ändå att höra att de rökte gräs varje dag. I en läskflaska hade de blandat 7-up med Jägermeister som de bjöd av och innan vi gick undrade de om vi ville hänga med på en fest på kvällen men vi tackade nej. Middag åt vi på en china-restaurant bredvid hotellet.

Ett av kanontornen på USS Arizona

Japanarna anfaller...

Nästa dag tillbringade vi på stranden. En bit ut i vattnet fanns ett långt ifrån så fint korallrev som på Fiji och Australien men några fina fiskar hann jag se. Vi blev åhörare till amerikanarnas frispråkighet och det talades mycket om relationer och sex utan någon större blyghet. På kvällen åt vi varsin steak med shrimps (räkor) och bakad potatis på Danny's.

Pearl Harbour

Självklart ville vi ju se Pearl Harbour när vi var här och söndag förmiddag vid halv elva tog vi en buss dit. Allt som fanns att se här var gratis och vid ingången fick vi varsin biljetthäfte till de olika aktiviteterna. Det var mycket folk här och vi fick vänta i två timmar innan det var vår tur att inledningsvis få se en halvtimme lång dokumentärfilm om japanarnas överfall av Pearl Harbour. Den var mycket gripande och vi fick se skrämmande men sanna bilder som inte har visats på TV.

Museumet ovanför USS Arizona

En tidig morgon 1945 såg vakten på radarn en armada flygplan närma sig Honolulu. Men till de sina meddelade han att det bara var deras egna plan som kom tillbaka efter ett uppdrag. Så fel han hade, den stackars killen, för det var ju ärkefienden Japan som hade samlat sig för en av historiens mest avgörande attacker. Under några skräckfyllda minuter släpptes tonvis med bomber över en yrvaken Amerikans flotta och förödelsen blev total. Flera stora fartyg, däribland den stora USS Arizona med nästan tvåtusen sovande man ombord, sänktes och där de sjönk i sina bäddar vilar de fortfarande, endast några meter under havsytan.

Efter filmen åkte vi båt ut till ett museum som de hade byggt ovanför USS Arizona och härifrån kunde vi tydligt se hela båten under vattnet. De två stora kanontornen stack rostiga och respektingivande upp ovanför ytan. Känslan att stå här, 50 år senare och se den stora båten ligga där och med 1700 man inne i sig var speciell. Tillbaka på land köpte vi några diabilder och vid 18 var vi efter en minnesrik dag tillbaka på Waikiki Grand Hotel.