NEW YORK

Med en vid detta lag mycket tung packning begav vi oss med tunnelbanan till Union Square varifrån Peter Pan-bussen skulle ta oss till världsmetropolen New York. Eftersom vi kom bara tio minuter innan avgång så fick vi finna oss i de två platserna längst bak med helt garanterat minst benutrymme i hela bussen. Framför oss satt ett gäng pratglada tyskar och fransmän och som också var ute i världen och reste. Resan gick ganska fort och tre timmar senare steg vi av bussen fyra våningar upp i den stora Port Athorouti Bus Terminal i hjärtat av New York.

Detta var alltså den sista platsen vi skulle besöka på en lång och underbar resa. Nu var vi ju så inställda på att snart få komma hem till släkt och vänner och inte minst sin egen lägenhet och det var faktiskt ganska skönt. Att i nästan sex månader resa omkring på okänd mark och hela tiden mot nya mål och nya miljöer hade både en fram och en baksida. Med vetskapen om att det bara var för en kortare period så ser man ju allting positivt men som sagt, det skulle bli skönt att komma hem och kunna känna att vi kunde röra oss helt fritt i en egen lägenhet, att gå till kylen och veta allt som fanns i den var vårat, att inte behöva dela dusch, toalett, spis och matbord med helt okända människor som dock nästan alltid var trevliga, oftast från ett annat land på andra sidan jordklotet. Nu skulle vi inte behöva resa något mer utan nästa gång vi lyfte från marken var destinationen Sverige, Stockholm och Vällingby. Hur såg det ut där hemma? Hur hade våra till synes unga och vilda hyresgäster behandlat lägenheten? Hur var vädret? Det kändes verkligen spännande att få komma hem och berätta allting som vi hade sett. Vi var mycket nöjda med resan och kände oss stolta över att ha fått göra den. En dröm som gick i uppfyllelse och den hade verkligen berikat våra liv med något oförglömligt.

Allting hade fungerat bra och så här i efterhand känner jag att jag inte skulle ha ändrat på speciellt mycket. Vi hade inte råkat ut för tjuvar, inte tappat bort något och vi hade nästan alltid blivit bemötta med ett leende. Visserligen hade vi blivit magsjuka vid ett par tillfällen men det får man nästan räkna med eftersom bakteriefloran ofta skiljer sig en del från vår egen. Pengarna hade räckt väl och vi hade gjort många roliga saker och sett vackra platser. I stort sett varje dag hade varit fylld med aktiviteter och för att genomföra dessa hade vi gått mycket, vilket vi tyckte var det bästa sättet att upptäcka och utforska nya platser. Marie och jag hade kommit mycket bra överens och kommunikationen med människor vi mött likaså. Det enda vi egentligen visste innnan vi reste iväg var de platser som vi skulle flyga till och från. Allt annt fick lösas för stunden och på plats. Det kändes som ett stort äventyr och en smula sunt förnuft och positiv inställning hade visat sig räcka långt. Allt hade liksom flytit och då vi båda tycker om spänning, äventyr och resor så hade denna resa varit enormt givande.

Sista anhalten var New York och hit kom vi en sen kväll efter fyra timmars bussresa från Washington

Självklart shoppade vi en del i den stora staden

Empire State Building (men ingen King Kong?!)

Mitt i hamnen ligger gåvan från Frankrike, Statue of Liberty

Mannhattan från båten ut till Frihetsgudinnan med de höga World Trade Center

Men först skulle New York klaras av och här hade vi planerat att stanna i fyra dagar. Klockan var nästan elva på kvällen när vi steg ut på New York's intensiva gator för att försöka hitta en taxi till rätt pris till hotellet. "Kommunen" New York är inte speciellt stor utan består i stort sett bara av halvön Manhattan där hjärtat ligger och några omkringliggande områden och öar. För att komma till grannkommunen New Jersey, där vårt hotell låg var vi tvungna att åka genom den stora Lincolntunneln som går under vattnet mellan Manhattan och "fastlandet". Väl där passerade vi genom en vägtull som kostade sex dollar per personbil och sedan började ett smått enerverande letande efter Holiday Inn som vårt hotell hette. Det minst sagt spindelnätsformade vägnätet spelade oss många spratt. Ibland var vi bara ett par hundra meter ifrån hotellet utan att kunna svänga av. Istället var det bara att fortsätta ut på motorvägen igen och pröva en annan avfart. Som tur var hade vi kommit överens om priset innan vi steg in i taxin efter att ha frågat ett antal chaufförer. 45 dollar kändes ändå i saftigaste laget även om det var en bra bit att åka. Men då ingick ju gräns avgiften sex dollar. Hur som helst var det skönt att få komma till ett fint hotell med ett godkänt rum för 65 USD/natt och sova.

Efter att ha stått i kö i två timmar fick vi äntligen vandra den långa trappan inne i Frihetsgudinnan upp till hennes huvud. Här var det inte speciellt gott om plats

I Central Park pågick alla möjliga aktiviteter men vi hann inte se någon konsert

Harley Davidsson Café i centrum

Dagarna blev ofta ganska krävande och det var alltid skönt att få komma till hotellrummet och vila benen och titta på TV. Som på de flesta platser som vi hade besökt fanns det ju vissa saker som vi bara måste hinna göra eller se och kommer man ända från Sverige och är i New York så måste man ju självklart shoppa. Sagt och gjort, denna dag var sedan länge vigd åt klädshopping och med en "free" shuttlebus tog vi oss till Newark flygplats varifrån buss no: 300 tog oss vidare in till city. En tur-och-retur-resa New York - Newark sved till i plånboken och kostade för oss 200 sek sammanlagt. Men vad hade vi för val? En svindyr taxi för dubbla priset?

Bussen tog oss i alla fall återigen genom Lincoln-tunneln och släppte av oss på samma busscentral dit vi kvällen innan kommit från Washington DC. Denna gång var det dock ljust när vi klev ut i korsningen 42th/8th Avenue. Till fots vandrade vi åtta block neråt Manhattan till 34th och till Avenue of America där vi hade hört att många affärer skulle finnas. Snart kunde vi (läs Marie) besvikna konstatera att utbudet inte var det vi hade förväntat oss utan med the Underground förpassade vi oss längre ner till West Fourth och Brodway där fler affärer skulle ligga men även här var det magert i hyllorna.

Nu började våra magar att göra sig hörda och på McDonald's satte vi oss och käkade varsin god amerikansk hamburgare. Tunnelbanan tog oss till city där vi intog en öl på ett fint fik mitt i rusningstrafiken. Nu var vi i city och längs angränsande gator fanns en hel del affärer som stillade vårt shoppingbegär. Vi strosade längs Avenue of America och tittade i affärer en bra stund innan vi tog bussen till Newark Airport och därifrån shuttlebussen till Holiday Inn.

Nästa morgon steg vi upp tidigt för att hinna med så mycket seeightseeing som möjligt. Den vanliga resvägen till bussterminalen och därifrån tunnelbanan till Manhattans sydspets. Härifrån gick båten ut till Statue of Liberty, frihetsgudinnan och för att hinna med 11-båten var vi tvungna att springa till biljettkiosken och sedan till båten. De gick bara varje hel timme så det var det värt. Vädret var ganska gråmulet och resan ut till den lilla ön där den världsberömda gudinnan står tog 25 minuter. Vi hade föreställt oss hamnen lite mindre och statyn lite större men den gav ändå ett imponerande intryck.

Man kunde välja på att gå upp till den avsatts som finns vid statyns fot eller att fortsätta trappan upp till kronan ovanpå gudinnans huvud. Kön hit upp var lång och släpade sig långsamt uppför den smala trappan innuti henne. Efter två långa timmar stod vi uppe i kronan. Utrymmet var inte stort och här rymdes maximalt 3-4 personer samtidigt. Ett par fotografier och sedan bar det neråt igen. Halvvägs ner klev vi ut på avsattsen och härifrån var utsikten över staden fin.

Ett par sista kort...

... innan vi går ombord på planet österut

Från JFK flög vi hem till Sverige och Stockholm via Helsingfors

När vi kommit in till land igen bar det av med Subway till Central park en bit åt andra hållet sett ifrån bussterminalen. Där vandrade vi runt i en timma och beskådade bla. ett par klädda i bröllopsskrud drickandes champagne vid ett bord, artisterier och många joggare. Vi gick återigen nedför Avenue of America förbi Harley Davidsson Café och det stora Rockefeller Center och till slut slank vi in på en liten restaurant och åt en bit mat. Efteråt hade benen gått färdigt och vi åkte tillbaka till hotellet.

Nästa dag var den sista på denna underbara och långa resa. Från JFK flygplats lyfte vi österut mot Europa, Skandinavien och Sverige. Vi flög via Helsingfors och sen eftermiddag landade vi på Arlanda där Maries syster Ulla kom och hämtade oss.