SINGAPORE

Längst ut på Malackahalvön som sträcker sig söderut från den mäktiga asiatiska kontinenten ligger den lilla ön Singapore. Under många år var den i brittiska händer men anslöts 1963 till federationen Malaysia. Uteslöts 1965 efter motsättningar och blev fristående stat. Idag är Singapore världens femte största hamnstad och en snabb ekonomisk utveckling har gjort landet till ett av Asiens mest välmående. Omfattande varvsindustri, stora oljeraffinaderier och expanderande elektronik- industri har gjort detta möjligt.

Söndagen den 21 november kl. 15.25 thai-tid flög vi med en Boeing 747 till Singapore. Bredvid oss satt ett ungt par som hade varit på semester i Thailand och var på väg hem till Singapore. Vi pratade en del och de berättade lite om Singapore. Det var kväll när steg ut från flygplatsen och tog buss 390 in till city och Benkolen Street där det skulle finnas BP-ställen att bo på. Som BP bor man ju ofta lite billigare och mer primitivt och på de flesta ställen finns det olika storlekar på rum att välja bland. Dubbelrum med två fristående, en dubbelsäng eller en våningssäng är de vanligaste men det finns också sk. doorms, ett stort gemensamt rum med många singelsängar i och lite billigare. För första gången hamnade vi på ett ställe där de bara hade dorms. Men detta var nog det äckligaste ställe som jag varit på. Av lukten att döma hade ingen av gästerna duschat den senaste veckan. Stanken var avskyvärd och rummen var kvävda av inpyrd smuts. Som tur var var en av ägarna svensk och som hade rest runt i Asien som BP:er i 13! år. Han rekommenderade YMCA för oss. Tiden hade snabbt runnit iväg och klockan var runt midnatt när vi kom dit och det var skönt att hitta någonstans att bo. Här var det klart fräschare och liknade mer ett vanligt hotell och endast kvinnor och par togs emot som gäster. Rummet var spartanskt och i taket hängde en stor fläkt som svalkade lite mot den enorma hettan.

Första dagen ägnade vi åt att växla pengar, köpa karta och att lära känna staden. Och vilken stad! Att en av Singapores största inkomstkällor är försäljning inom detaljhandeln stod helt klart. I själva city var ungefär hälften av de enorma byggnaderna stora köpcentrum. Elektroniken, som kanske står för den största delen, hade många egna komplex i flera våningar. Och här prutar man ju också, så det var bara att vandra runt och undersöka priser och modeller. Vi hade bestämt oss för att köpa en bärbar Cd-spelare som kunde vara skönt att ha på resan, för den hade ju ännu bara börjat.

På eftermiddagen andra dagen blev Marie dålig i magen och fick lägga sig i sängen. Jag vandrade runt i affärerna och informerade mig om läget på CD-spelare och den tredje dagen köpte jag en CD-spelare med uppladdningsbara batterier, en adapter så att vi kunde lyssna samtidigt samt en liten portabel Philips radio med snabbvalsstationer. På översta våningen i samma hus köpte jag fyra Cd-skivor med bl.a. Beatles, R.E.M. och Best of Sentimental och under kvällen lyssnade vi till bra musik.

Singapore från linbanan 70 m över marken mellan fastlandet och nöjesön Santosa

Tunnelbanan i Singapore är värd att nämna. Mycket ren och fräsch och en njutning att åka med. Hela Singapore var mycket fint och de hade dyra böter för nedskräpning. Människorna var allmänt trevliga och positiva så ett besök är det helt klart värt. Sista hela dagen här kände sig Marie bättre och orkade följa med ut. Vi försökte köpa flygbiljett mellan Denpassar på Bali och Darwin i norra Australien men den senare kunde man bara köpa på Bali så det fick vänta. Vi hade inte riktigt bestämt oss för om vi skulle bussluffa genom den Indonesiska övärlden Nusa Tengara eller flyga direkt från Bali till Darwin. Visst ville vi se så många platser som möjligt och Nusa Tengara som från väster till öster består av Lombok, Sumbawa, Komodo (med de berömda Komodo-ödlorna som enligt ryktet är så stora att de bl.a. äter lamm och grisar), den vackra ön Flores, Lembata, Alor och längst i öster Timor, skulle vara något extra. Valde vi denna väg skulle vi få åka en ganska lång båttripp från Ende på Flores till Kupang på Timor och härifrån flyga till Darwin. En utmanande väg men samtidigt kanske för jobbig speciellt med tanke på att det där var ganska vanligt med magsjukdomar och det ville vi ju självklart undvika så långt det gick.

På eftermiddagen åkte vi en enormt vacker linbana högt över Singapore. Mellan huvudön och den lilla nöjesön Sentosa svävade vi sjuttio meter ovanför marken i en halvtimme. Vilken utsikt, men det var lite läskigt när det började knaka i korgen. Vägen hem gick via stora Chinatown och sedan McDonald’s där vi mättade våra hungriga magar. Väl tillbaks på YWCA ringde vi hem till Sverige.

Torsdag och idag skulle vi resa vidare till Indonesien och Jakarta. Planet skulle lyfta 19.30 så vi hann utföra lite ärenden innan. Från YWCA gick vi neråt stan och väl där växlade vi en resecheck till US Dollar. Därifrån tog vi en buss nerför Orchard Road till Dauby Gauht där vi hämtade en diafilm som vi hade lämnat in dagen innan. Vi passade på att bunkra upp med nya diafilmer för de var mycket billigare här innan vi tog buss no: 390 till flygplatsen. Vi kom dit ganska tidigt och fick göra en early check-in. I restaurangen åt vi kryddstark currykyckling med ris och sedan tittade vi runt lite i tax-free shopparna. 18.45 fick vi checka in i gaten och 19.30 lyfte vi söderut mot Indonesien.